Isnin, 9 Mei 2016

Penulisan Bahasa Jepun 101: Membina Ayat Asas Dalam Bahasa Jepun (3)


Partikel yang menidakan sesuatu (Negative Phrase)
1. Dalam post sebelum ini kita belajar tentang penggunaan partikel Wa [は] dan Ga [が] yang menerangkan tentang structure dalam penjelasan topik ke sub topik dalam ayat. Kini kita melihat pada pengakiran ayat yang membezakan sama ada ayat itu bersifat Positive atau Negative.

Contoh Ayat bersifat Positive:
私          は    医者   です
Watashi wa   isha     desu
= Saya Seorang Doktor

Contoh Ayat bersifat Negative:
私            は    医者   じゃ  ありません
Watashi   wa    isha    ja      arimasen   
= Saya Bukannya Seorang Doktor

(Saya gabungkan huruf Kanji dalam penulisan Bahasa Jepun; sebagai ulangkaji)


2. Disini kita dapat lihat jika pengakhiran bagi 1 ayat di akhiri dengan partikel desu [です] maka ianya bersifat positive dan jika diakhiri dengan perkataan  Ja arimasen [じゃありません] ianya bersifat negative atau menidakkan ayat tersebut. Selain ja [じゃ]; dewa[では] arimasen [ありません] jugak digunakan untuk menindakkan ayat dan ianya lebih formal.

Contoh Ayat:

氏ローマ   エンジニアで     ありません
Shi rōma wa  enjiniade   wa   arimasen       
= Encik Roma bukan seorang jurutera

Encik Roma
i. 氏ローマ Shi Rōma
ii. ローマさん Rōma San

* Penulisan mana yang betul?
Jika orang yang bercerita #1 adalah kawan/sebaya kepada #2 maka (i) adalah betul namun jika #1 adalah murid dan #2 adalah Cikgu maka (ii) adalah betul. Namun jika Encik Roma, #3 adalah bos bagi #1 dan #2 maka (i) adalah salah walaupun kedua-dua mereka bercerita secara tidak formal.


Bukannya:
i.ありませんArimasen  (Bahasa Pasar)
ii.じゃありません Ja Arimasen  (Bahasa Harian)
iii.ではありません Dewa Arimasen  (Bahasa Formal)

*Ketiga-tiga menidakkan ayat. Namun kegunaan ketiga-tiga perkataan ini hanya boleh digunakkan mengikut tahap Formal dan kedudukan pangkat si pencerita #1 dengan pendengar #2 serta orang yang diceritakan #3.


3. Untuk menunjukkan pengakhiran yang bersifat 'menidakkan' penambahan ayat Masen [ません] pada Kata Perbuatan di akhir ayat juga boleh dilakukan.

Contoh Kata Perbuatan;
1.たべます [tabemasu] (Makan) >  たべません [tabemasen] (Tidak Makan)
* たべ [tabe] makan.... untuk menunjukkan perbuatan orang yang sedang makan/ atau ayat yang positive ttg 'makan'; ayat diakhiri dengan ます[masu] = です[desu] yang sering digunakan untuk pengakhiran ayat penerangan.
** untuk menunjukkan perbuatan bahawa makan itu tidak berlaku maka ayat di akhiri dengan ません [ masen] = たべません [tabemasen]

2. のみます [nomimasu](Minum) > のみません (nomimasen) (Tidak Minum)
3. よみます [yomimasu] (Membaca) > よみません [yomimasen](Tidak Membaca)
4. 見ます [mimasu](Menonton/melihat/tengok) > 見みません [mimasen](Tidak Menonton)



Contoh Ayat Menidakkan/Negative/Tidak/Bukan

わたしはたまごをたべません
watashi wa tamago wo tabemasen              = Saya tidak makan telur

わたしはコーヒーをのみません
watashi wa ko-hi- wo nomimasen              = Saya tidak minum kopi

 わたしはしんぶんをよみません
watashi wa shinbun wo yomimasen           = Saya tidak membaca Suratkhabar



Pertukaran huruf Partikel untuk menunjukkan Jawapan Negative
bagi soalan Ya/Tidak
1. Kita sudah mengetahui bagaimana menulis ayat dengan menggunakan 3 asas perkataan yang menunjukkan ayat Negative dan menidakkan ayat penyata. Berikut adalah contoh cara menjawab dan menulis persoalan yang memerlukan kita menjawab 'Ya' atau 'Tidak'

Contoh Soalan;

あなたはまいあさコーヒーをのみますか。
anata wa maiasa ko-hi- wo nomimasu ka
Awak minum Kopi setiap Pagi.
= Adakah awak minum Kopi setiap Pagi?

Jawapan Bersifat Positive;

はい私は毎朝コーヒーを飲みます
Hai watashi wa maiasa kōhī o nomimasu  
= Ya, Saya minum Kopi setiap Pagi


Jawapan Bersifat Negative;

(1) いいえ、私は毎朝コーヒー飲みません
     Īe, watashi wa maiasa kōhī wo nomimasen    
 = Tidak, Saya tidak minum Kopi setiap Pagi.

(2) いいえ、わたしはまいあさコーヒー のみません。こうちゃをのみます。
     Īe, watashi wa maiasa ko-hi- wa nomimasen. koucha wo nomimasu
     = Tidak, Saya tidak minum Kopi setiap Pagi. Saya minum Tea setiap Pagi.

* Contoh Jawapan (1) menunjukkan bahawa yang saya TIDAK minum Kopi setiap hari manakala contoh (2) menunjukkan saya bukan minum Kopi tapi Tea setiap hari; Pertukaran Partikel Wo [を] ke Wa [は] jugak menunjukkan bahawa ayat tersebut bersifat negative.
(Rujuk semula nota ttg pratikal Wa [は]  pada post sebelum ini)


Secara Amnya; terdapat 2 asas penulisan dalam Partikel Wa [は] dalam penulisan Jawapan;
#1; None/を/が/も → は
Jika dalam ayat soalan tidak ada perkataan を, が atau も, 

untuk jawapan tukar kepada は

#2; Partikel lain → Partikel+ は
(に → には, と → とは, で → では, へ → へは, etc)

Contoh soalan berserta Jawapan:

 あなたはまいにちかいしゃいきますか。
 anata wa mainichi kaisha e ikimasu ka
=Adakah awak ke tempat kerja setiap hari?


  1: いいえ、わたしはまいにち かいしゃいきません。げつようびからすいようびまでいきます。
      iie, watashi wa mainichi wa kaisha e ikimasen. getsuyoubi kara suiyoubi made ikimasu
      Tidak, Saya tidak ke tempat kerja setiap hari. Saya ke tempat kerja dari hari Isnin hingga Rabu.


2: いいえ、わたしはまいにちかいしゃ へは いきません。がっこうへいきます。
   iie, watashi wa mainichi kaisha ewa ikimasen. gakkou e ikimasu
   Tidak, Saya tidak ke tempat kerja setiap hari. Saya ke Sekolah setiap hari.




あなたはくじにひこうきのりますか。
anata wa kuji ni hikouki ni norimasu ka
= Adakah anda menaiki pesawat pada pukul 9?



1.  いいえ、わたしはくじ には ひこうきのりません。じゅうじにのります。
iie, watashi wa kuji niwa hikouki ni norimasen. juuji ni norimasu
= Tidak, Saya tidak menaiki pesawat pada pukul 9. Pukul 10


2.  いいえ、わたしはくじひこうき には のりません。でんしゃにのります。
iie, watashi wa kuji ni hikouki niwa norimasen. densha ni norimasu
= Tidak, Saya tidak menaiki pesawat pada pukul 9. Menaiki tren




Tiada ulasan:

Catat Ulasan