Selasa, 1 September 2015

Hari 1: Kenali huruf-huruf Kanji

Mulakan dengan apa yang saya dah tahu, secara jujurnya saya pun tak tahu nak mula dari mana. Nak mula dari yang tulisan (Jumlah garis sikit) yang senang; atau perkataan -perkataan yang asas tanpa mengira kerumitan menulisnya atau ikut aje buku rujukkan peperiksaan Bahasa Jepun.  Semuanya banyak dalam bahasa Inggeris tapi blog dalam bahasa Malaysia agak kurang.... maka, saya pun kena buat sendiri dan upload satu per satu. Maka kita mulakan dengan apa yang saya dah tahu dan kemudia apa yang baru.... dan yang rumit2 tue kemudian hari.

no: Huruf Kanji :Hiragana : Maksud Bahasa Malaysia 
1.   ⼈ 【ひと】  Orang
2.   学⽣ 【がく・せい】  Pelajar/ Murid
3.   元気 【げん・き】Sihat/Hidup 
4.   友達 【とも・だち Kawan
5.   明⽇ 【あした】  Esok
6.   今⽇ 【きょう】 Hari ini
7.   試験  【しけん】 Peperiksaan
8.   誰  【だれ】 Siapa
9.   私  【わたし】 Saya
10. 静か   【しず・か】  Diam
11. 友達   【とも・だち】  Kawan/Sahabat
12. ⿂  【さかな】  Ikan
13. 好き 【す・き】 Disukai/diminati/mudah didampingi
14.⾁  【にく】 Daging
15. 野菜 【や・さい】Sayur-sayuran
16. 嫌い 【きら・い】  Tidak dihormati/dibenci
17. ⾷べ物 【た・べ・もの】   Makanan
18. ⾼い 【たか・い】Tinggi/panjang/mahal
19. 値段 【ね・だん】 Harga
20. 好き 【す・き】   Dihormati/disukai
21. 彼 【かれ】 Dia lelaki/Kawan Lelaki
22. ⾷べる【た・べる】  Untuk dimakan
23. 分かる 【わ・かる】Untuk memahami
24. ⾒る 【み・る】Untuk melihat
25. 寝る 【ね・る】Untuk Tidur
26. 起きる 【お・きる】  Untuk Sedar/mengingati
27.考える 【かんが・える】   Untuk berfikir
28. 教える 【おし・える】 Untuk mengajar/memberitahu
29. 出る 【で・る】  Untuk keluar (dari tempat)
30. 着る【き・る】 Untuk dipakai (pakaian)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan